בכל שנה, צוברים רבים מתושבי הארץ חובות בשל תשלומי מיסים ואגרות, אשר מסתכמים במיליארדי שקלים. רשויות מקומיות רבות, אינן מצליחות לגבות חלק גדול מהחובות לאורך השנים. יש לציין כי חובות ארנונה גדלו בשל עליית המיסים וחישובים של שטחים שונים שלא חושבו לפני השנה הנוכחית. בשל המשכורות הנמוכות ויוקר המחיה הגבוה, אנשים רבים נאלצים לבקש הנחות או הסדר הגיוני יותר לחובות שצברו עם הזמן. בכדי להפחית מהחוב, יש למצוא עו"ד שמתמחה עם השגות בארנונה, כך שניתן יהיה לטפל בחוב באופן מקצועי ויעיל. למרות שמדובר על הוצאה נוספת של תשלום גם עוה"ד במקרים רבים זה משתלם בהשוואה לגובה החוב של מיסי העירייה.
בחקיקה ובנוהל של מחיקת חובות השייכים לרשויות המקומיות, ניתן למצוא שני סוגים של חובו הניתנים למחיקה: האחד – חובות אבודים היות והם אינם ניתנים לגבייה והכוונה היא אל חובות שהסיכוי לגבו אותם הוא אפסי. לדוגמא, כאשר לחייב אין נכסים שניתן לממש אותם ולפרוע באמצעותם את החוב. הסוג השני הוא חוב שאינו אבוד- כלומר, חובות שהרשות יכולה להשתמש באמצעים כגון מימוש הנכס של הנישום ופנייה אל הוצאה לפועל.
חובות ארנונה הם לא בהכרח סוף פסוק
יש אנשים שסבורים כי חובות מיסי העירייה, יצטרכו להיות משולמים במלואם בתוספת של ריבית. יש לציין כי אין מדובר פה בסוף פסוק, היות וישנם מקרים רבים שבסמכותה של הרשות המקומית למחוק חובות כספיים הקיימים נגד החייבים. יש לציין כי מחיקת חובות ארנונה הינו הליך פרוצדוראלי ששותפים בו הרשות המקומית והנישום. על מנת להתחיל בהליך זה, יש לקבל את אישור הממונה על משרד הפנים בכל בקשה מסוג זה. ישנם תושבים שהרשויות המקומית מתחשבות במצבם, כגון קשישים החיים מקצבת ביטוח לאומי, חד הוריות, נכים וניצולי שואה. יש לבדוק כל עניין לגופו ולברר מה אחוזי ההנחה שניתן יהיה לממש בהפחתת החוב לרשות המקומית.
ניתן למצוא עוד מקרים אשר בהם אפשר יהיה להפחית מחוב במיסי העירייה, כמו למשל בניינים מוזנחים, כגון בנייני מגורים העומדים לפני פרויקט של התחדשות עירונית {תמ"א 38}, כאשר דיירים אלה, יקבלו הנחה משמעותית בתשלום מיסי הרשויות, עד לתום הפרויקט. במידה וישנה בעיה בהפחתת מיסי העירייה במצב זה, יש לפנות אל עורך דין תמ"א 38 להשגת ההנחה המגיעה לדיירים אלה.
טיפול בהתנגדויות לתוכנית בנייה עירונית {תב"ע}
ישנם נושאים נוספים שעורכי דין בתחום המקרקעין מטפלים בהם, כגון בניין מגורים שנבנה או שבוצעה בו התחדשות, או פינוי בינוי במסגרת תוכנית תמ"א 38 והדיירים מגלים כי מתוכנן להיבנות בניין משרדים או בניין גבוה אחר שעשוי להפריע לאיכות חייהם. יש לבצע התנגדויות לתב"ע כאשר ישנם נימוקים, תמונות ואנשי מקצוע בתחום הנדסת הבניין, אשר הגיעו למקום ואכן הביאו הוכחות כי מבנה זה יביא לירידת ערך בניין המגורים שבו גרים הדיירים וכן לפגיעה באיכות חייהם.
למרות שחוק תכנון ובניה שעל פיו מכינים את כל תוכניות הבנייה בישראל, אינו מחייב את שיתוף הציבור בתהליך התכנוני, אך כאשר הושלמה התוכנית והופקדה, החוק למעשה מאפשר לכל מי שנפגע מהתוכנית להגיש את התנגדותו. מדובר על השפעה אפילו אם היא חלקית של הציבור, מה שעשוי להביא להכנסת שינויים בתוכנית לאחר ההתנגדויות וההערות מהציבור עצמו. הכנסת השינויים בתוכנית הבנייה העירונית, תגרום לוועדת התכנון והבנייה בכל עיר, ליצור תכנית טובה יותר בעתיד, אשר תצמצם את פגיעת התושבים.
הסיבות להגשת התנגדויות לתוכנית בניה עירונית
כולנו עובדים קשה להשיג לעצמנו קורת גג ומדובר על נכסי נדל"ן שהם הדבר היקר ביותר שיש לכל אחד מאתנו. כאשר ישנו מבנה שמפריע לדיירי בניין מגורים סמוך, או שסוללים כביש עתידי בעל ציר ראשי בסמוך לבניני המגורים, אז מדובר כבר על תביעות לירידת ערך של הנכס. עורכי דין רבים, עוסקים בסוגיה זו, כאשר הבולט בהם, הינו עו"ד מימון פאר, אשר עוסק שנים בתחום ובמיוחד בכל הקשור לייצוג אזרחים מול הרשויות המוניציפאליות ורשויות מנהל אחרות. כמו כן, מטפל עוה"ד פאר, גם בטיפול מנהלי ועתירות של תאגידי מים וארנונה, ליקויי בניה, פינוי שוכרים, פירוק שיתוף, קנייה או מכירה של נכסים, תמ"א 38, משפט מסחרי ועסקים, דיני עבודה ועוד. עוה"ד פאר, הינו מרצה בכיר בתחום המשפט המנהלי במקומות רבים בארץ והוא כיהן במועצות ועיריות בצפון הארץ בתפקידים בכירים.
ראיון ברשת ב בנושא ארנונה לשמוע לחץ כאן