עורך דין ארנונה

החובה לשלם ארנונה הינה דבר ידוע ומוכר לכל, אך תפקידיו של עורך דין ארנונה הינם פחות מוכרים. מרביתנו מקבלים את הודעת תשלום הארנונה כדבר מובן מאליו, ולא טורחים לבדוק את החשבון לפני ביצוע התשלום או אף גרוע מכך, לא פותחים כלל את הודעת התשלום ומסתמכים על הוראת הקבע לתשלום הארנונה. במאמר זה נדון בשאלה מדוע הרגל שכזה יכול לעלות לכם כסף רב, ונסביר כיצד עורך דין ארנונה יכול למנוע זאת.

מהי ארנונה וכיצד היא נקבעת?

ארנונה היא מס מוניציפלי שנתי, שמוטל על ידי הרשות המקומית, וזאת לצורך מימון פעילותה השוטפת. למעשה, הארנונה מהווה את אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של הרשויות המקומיות. מס זה מוטל על כל נכס, וגובהו נקבע על סמך קריטריונים שונים כדוגמת סיווג הנכס והשימושים שלו, גודלו ומיקומו.

מקורה של הארנונה המוניציפאלית הינה בחקיקה של המנדט הבריטי בישראל עוד בשנת 1934 אשר הטיל מס על כל מי שמשתמש בנכס אשר נמצא בתחום השיפוט של הרשות המקומית.

מאז ועד לימינו, בוצעו מספר רב של עדכוני חקיקה עד שהחוק הישן הוחלף בפקודת העיריות (נוסח חדש) תשכ"ד- 1964, בפקודת המועצות המקומיות (נוסח חדש) וכן בצו המועצות המקומיות. שינויי החקיקה המשמעותיים ביותר בוצעו בשנת 1993 כשבמסגרת חוק ההסדרים הוחלה רפורמה שהגדירה וקבעה מונחים אחידים לצווי הארנונה, כללים למתן הנחות בארנונה, וכן שיעורים מינימליים או מקסימליים בתעריפי הארנונה בהתאם לשימוש בנכס.

 

עורך דין לענייני ארנונה – מדוע חשוב להתייעץ?

תשלום הארנונה יכול להוות הוצאה כבדה ביותר למחזיק בנכס, בוודאי כאשר מדובר במבנה אשר משמש לעסקים ולא למגורים. מסיבה זאת חשוב, ואף הכרחי, להתייעץ עם עורך דין לענייני ארנונה עוד בשלבים הראשונים של קבלת ההודעה על החוב. עורך דין לענייני ארנונה יכול לחסוך לכם כסף רב בעתיד.

השגות, חובות ופטור מארנונה לרשות המקומית

לפי סעיף 8 (א) בחוק ההסדרים, גובהה של הארנונה המוניציפלית מחושב בהתאם לסוג הנכס, שימושו ומקומו כאשר היא משולמת על ידי המחזיק בנכס.

פעמים רבות מתגלות טעויות, אי סדרים והשגות בגינם פונים לקוחות פרטיים ועסקיים לפקידי הרשות המקומית באגף הארנונה. עם זאת, מאינספור המקרים שאנו מלווים במשרדינו, נחשפנו לכך שפעמים רבות תחושת הלקוחות היא שפקידי הרשות המקומית באגף הארנונה נוקטים באטימות ודורסנות וזאת במקום בהידברות וסובלנות.

פנייה לעורך דין לענייני ארנונה אשר מומחה בהתנהלות אל מול הרשויות מקומיות יכול להיות ההבדל שבין הצלחה לכישלון. עורך דין מתמחה בארנונה יכול לייצג אתכם בנושאים רבים, ביניהם אפשר למצוא:

מחיקת חובות ארנונה בפני הרשות המקומית – במצבים בהם הרשות המקומית לא טיפלה בגביית החובות בצורה נכונה, עורך דין מתמחה בארנונה יכול להגיש בקשה למחיקה של כל חובות הארנונה הישנים.

הפחתת תשלומי ארנונה שנתיים – במקרים רבים, ישנה אפשרות להפחית את תשלומי הארנונה לאנשים פרטיים וזאת בהתאם לגובה הכנסותיהם ומספר הנפשות במשפחה. בנוסף, כאשר מדובר באנשי עסקים עורך דין לענייני ארנונה יכול להפחית את תשלומי הארנונה בהתאם לתחום העיסוק שלהם (בתי תוכנה, תעשייה, בתי מלון, סטודיו לאומן, בעלי מלאכה, וכדומה) או גם נטרול שטחים תפוסים שהרשות מעמיסה על העסק.

פטור מארנונה – פטור מארנונה הינו רלוונטי בעיקר לבעלי דירות מגורים. ישנם מקרים בהם ניתן לקבל פטור מלא מתשלום ארנונה על דירת מגורים, למשל: דירה ריקה, בעת שיפוץ דירה, המתגוררים בדירה הם חיילים בשירות סדיר או חיילים משוחררים טריים ועוד. עורך דין אשר בקיא בתחום הארנונה מכיר את כלל רשימת המצבים המדויקת המתירה פטור מלא מארנונה, וידע כיצד לפעול כדי להשיג פטור זה. כך יוכל עורך הדין לחסוך לבעל הדירה תשלומי ארנונה שמגיעים עד אלפי שקלים בשנה.

גביית ארנונה ביתר – כאמור, הארנונה נקבעת לפי קריטריונים שונים אשר נקבעים על ידי הרשות המקומית. אולם, ישנם מקרים בהם עלולות ליפול טעויות, לדוגמה בסיווג סוג השימוש בנכס. מדובר בטעות בעלת השלכות כלכליות כבדות, אך רבים אף לא יבחינו בה. לרוב, כאשר מתגלים אי סדרים וגביית ארנונה ביתר מומלץ לפעול במסגרת תביעה ייצוגית מול הרשות המקומית בעזרתו של עו"ד מומחה לארנונה.

מומלץ ביותר להיעזר בשירותיו של עורך דין ארנונה אשר יוכל לייצג את האינטרסים שלכם אל מול הרשות המקומית ולהעניק לכם מעטפת משפטית נכונה.

חיוב ארנונה רטרואקטיבי – קיימים מקרים בהם מדובר בטעות חישוב הארנונה אשר חסכה לבעל השומה כסף רב במשך השנים, ולפתע הרשות המקומית מגדילה את השומה, ואף מבקשת מבעל השומה תוספת תשלום על כל השנים בהן הוא החזיק בנכס. חיובים שכאלו עלולים להסתכם בסכומים גבוהים, ועל כן החוק מטיל על כך הגבלות. על אדם אשר נקלע למצב שכזה לפנות במהרה לייעוץ משפטי אשר יבדוק האם מדובר בחיוב מוצדק, ומה ניתן לעשות כדי לבטלו או לפחות לצמצמו.

סיכום: אז למה צריך עורך דין ארנונה?

טיפול בחיובי ארנונה דורשים ניסיון, בקיאות וידע רבים בדיני ארנונה ובדיני רשויות מקומיות. נדרשת מעו"ד שליטה מלאה בכלל תחומי המשפט האחרים הנוגעים בדבר, לרבות משפט מנהלי, דיני פרוצדורה ודיני ראיות. מכל מקום, מומלץ ביותר במיוחד לבעלי עסקים אשר משלמים סכומי ארנונה נכבדים בכל שנה, לפנות לעו"ד אשר מומחה בדיני ארנונה לבחון את השומה שלהם.

רק עורך דין ארנונה, מומחה ומנוסה, אשר מכיר את התחום על בוריו, ואשר בידיו ניסיון עשיר ומוכח בטיפול בחיובי ארנונה, הן מול הרשויות המקומות והן בניהול הליכים משפטיים בוועדות הערר ובבתי המשפט, יוכל להעניק לכם שרות מצוין.

משרד עו"ד מימון פאר הינו בעל ניסיון וידע רב בייצוג, ייעוץ וניהול הליכים מורכבים מול רשויות מקומיות בפריסה ארצית. משרדינו צבר אינספור הצלחות מוכחות במחיקת, צמצום והפחתת תשלומי ארנונה ללקוחות פרטיים ועסקיים כאחד. לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני, ללא כל התחייבות מצידכם, ניתן ליצור עימנו קשר ב –050-5665505
נשמח לעמוד לרשותכם.