הורים פרסמו בפייסבוק פוסט מכפיש על הגננת וישלמו לה ישלמו לה פיצוי של 50,000 שח

מאת: עו"ד מימון פאר

ת"א 33871-11-17 (ניתן ביום 28.01.21)

בפסק דין ארוך ומנומק, המשתרע על 59 עמודים, החליטה כבוד השופטת סיגלית מצא, מבית משפט השלום בחיפה, לחייב 7 הורים בתשלום פיצויים לגננת של ילדיהם בגין עוולת לשון הרע. בפסק הדין קובע בית המשפט שהורים לא הצליחו להוכיח את אמיתותם של הדברים המכפישים אותם פרסמו בפוסט ארוך בפייסבוק, על הגן והגננת, ושגררו מאות שיתופים ותגובות. לכן לא עומדת להם הגנת "אמת דיברתי",

**********

מדובר בהליך שהחל בשנת 2017 לאחר שההורים שהסתכסכו עם הגננת על עניין מסוים,  גיבשו בעבודת צוות משותפת ומתוכננת פוסט ארוך ומפורט, שבו ביקשו להציג את הגננת ואת הגן שבבעלותה באור שלילי במיוחד. לפוסט התווספו פעילות של איסוף מידע אקטיבי, שהתברר כלא נכון, והגשת תלונות רבות ברשויות אותם הגדיר בית המשפט כמסע נקמה.  

**********

מדובר בגן עם ותק של 30 שנות פעילות,  עם מוניטין משובחים, שדרכו עברו והתחנכו דורות רבים של ילדים מהשכונה החיפאית שבה הוא פועל.  פרסום הפוסט המכפיש גרם לגן ולגננת נזקים קשים מאד.

**********

ההליך היה ארוך ומסורבל, כפי שציינה כבוד השופטת מצא בפסק הדין, והטילה את האשמה בכך בנתבעים שהביאו עדים שלא תרמו להוכחת טענותיהם. במסגרת דיוני הוכחות שנפרשו על פני 4 ימים מלאים, העידו למעלה  מ- 25 עדים. חלק מעדים הנתבעים זימנו מחו"ל, חלק אחר היו בקשר עם הגן לפני 10 ו- 20 שנה, ולמרות הכל, בית המשפט קבע כי לא היה בידם לתרום לטענות ההגנה, או שעדותם לא הייתה אמינה, או שהעדות נסתרה. 

מכאן הדרך לקביעה כי הפרסום שעשו הנתבעים עולה כדי לשון הרע ולא עלה בידם להוכיח את טענת ההגנה שלהם כי הפרסום היה אמת, הייתה קצרה. 

**********

גם הטענה כי שם הגן לא פורסם בפוסט, ועל כן לא ניתן היה לזהות את הגן, נדחתה. בית המשפט קיבל את מלוא טענותינו כי למרות ששם הגן והגננת לא פורסמו ברשומה ניתן היה לזהות את הגן בנקל, וכי טענה זו אינה יכולה להוות הגנה לנתבעים. 

**********

בסופו של יום, טענותינו, כי מדובר בפרסום מכפיש שעולה כדי לשון הרע התקבלה. 

כל טענות ההגנה, ובמיוחד הגנת אמת דיברתי, נדחו. 

ובשורה התחתונה חויבו 7 מתוך 8 הנתבעים בתשלום פיצויים של 50,000 ש"ח על שעוולו כלפיה בהוצאת לשון הרע. 

התיק התנהל על פני 3 שנים. תיק עם המון אמוציות במיוחד בגלל שבין הצדדים היו יחסים קרובים, שעלו על שרטון והגיעו לאן שהגיעו. דווקא בשל האמוציות והרצון לשחרר את המתח נעשו ניסיונות לסיים את ההליך בפשרה שנדחתה ע"י הנתבעים. 

אני תקווה שפסק הדין יביא לסיומו של הסכסוך שמסרב לדעוך וכל צד ילך לדרכו.

ושהלקח שכל אחד צריך ללמוד מהסיפור הזה הוא, שרגע לפני שלוחצים על מקש ה- Enter   תספרו עד 10 ותשאלו האם מישהו הולך להיפגע ממה שאני הולך לפרסם. 

שיהיה סוף שבוע חמים ונעים לכולנו,
שלכם,  
מימון פאר, עו"ד